Podle průzkumu společnosti Gartner má v současnosti 71 % firem ve své síti více dodavatelů než před třemi lety – stejný počet jich také očekává, že množství partnerů a subdodavatelů bude v následujících třech letech stále narůstat. Aby mohly subdodavatelé plnit své pracovní závazky, umožňují jim společnosti často přístup k citlivým údajům a IT infrastruktuře.
Z reportu IT Security Economics společnosti Kaspersky vyplývá, že 79 % společností má zavedené speciální regulace pro zacházení se sdílenými zdroji a daty. Díky nim partneři a dodavatelé vědí, jak s nimi pracovat a také jaké jsou případné sankce, pokud dojde k porušení těchto pravidel. Obezřetnost je zde na místě. Podle průzkumu totiž náklady spojené s incidenty, kdy dojde ke ztrátě nebo poškození dat, dosahují 2,57 milionu dolarů. Tím se úniky dat řadí mezi tři nejnákladnější problémy, které mohou velké společnosti potkat.
Jednou z hlavních výhod zavedení směrnic se svými dodavateli a partnery je, že jasně definují odpovědnost zúčastněných stran a řeší tak mnohé nejasnosti. Díky nim se také zvyšuje šance, že společnost dostane od dodavatele náhradu, pokud se partner stane vstupním bodem útočníků. Peněžní vyrovnání po incidentu získalo 71 % firem, které mají taková pravidla nastavená. Oproti tomu může to samé tvrdit pouze 22 % firem, které nic implementovaného nemají.
Z průzkumu nicméně nevyplývá, že by nastavená pravidla měla vliv na množství útoků na dodavatelský řetězec. Ke kyberbezpečnostnímu incidentu způsobeným třetí stranou došlo téměř u čtvrtiny (24 %) firem se zavedenými pravidly. Naopak u firem, které žádná pravidla nemají, ke kybernetickému incidentu došlo jen v devíti procentech případů.
„Výsledky průzkumu jsou poměrně paradoxní. Vyplývá z nich totiž, že firmy s nastavenými pravidly pro zacházení s daty v dodavatelském řetězci se častěji stávají obětí kyberzločinecké aktivity. Na druhou stranu musíme dodat, že k těmto opatřením přistupují velké společnosti s velkým počtem dodavatelů a partnerů, u kterých je tudíž riziko napadení daleko vyšší. Zároveň firmy s jasně definovanými pravidly a odpovědností jsou schopné snadněji určit příčiny konkrétních narušení bezpečnosti,“ uvedl k průzkumu Sergej Martsynkyan, ředitel B2B produkt marketing ve společnosti Kaspersky.